Uwagi SEG do projektu wytycznych ESMA ws. nadzorowania sprawozdawczości ESG
15 marca 2024 r. ESMA zakończyła publiczne konsultacje projektu wytycznych dla krajowych nadzorów ws. nadzorowania sprawozdawczości ESG (draft Guidelines on Enforcement of Sustainability Information - GLESI). SEG przekazał swoje uwagi wypracowane w ramach Komitetu Zrównoważonego Rozwoju. W odpowiedzi na wybrane pytania w ankiecie ESMA wskazaliśmy m.in. na następujące kwestie:
- problem błędów w przepisach prawa obowiązujących bezpośrednio w formie rozporządzeń - zniekształcenia informacji wykryte w oświadczeniach o zrównoważonym rozwoju, które będą wynikać z niskiej jakości tłumaczenia ESRS na języki krajowe oraz z błędów, które są i jeszcze będą wykrywane także w wersji pierwotnej ESRS, czyli wersji angielskiej, nie powinny powodować postępowania nadzorczego wobec spółki;
- potrzebę publikowania polityki nadzoru oraz decyzji nadzorczych w zakresie sprawozdawczości ESG przez krajowe nadzory co roku przez okres pierwszych pięciu lat od wejścia w życie pełnych ESRS, sektorowych ESRS oraz uproszczonych ESRS, co uzupełniałoby działania na rzecz spójnego i prawidłowego stosowania ESRS w UE;
- nadzory powinny wchodzić w dialog z emitentami oraz biegłymi rewidentami/niezależnymi dostawcami usług atestacyjnych, aby - poprzez identyfikowanie potencjalnych problemów zgodności w wymogami sprawozdawczymi - podnosić jakość sprawozdawczości ESG ex ante, a nie tylko ex post;
- potrzebę brania pod uwagę przez krajowe nadzory dodatkowych pośrednich źródeł interpretacji zarówno ESRS jak i rozporządzenia ws. taksonomii zrównoważonego finansowania (Q&A, Implementation Guidance wydane przez EFRAG dotychczas i w przyszłości), ale także uwzględnienie ewentualnego mechanizmu wydawania formalnych interpretacji ESRS (w analogii do interpretacji MSSF) w formie rozporządzeń KE;
- potrzebę odniesienia do ESRS jako nie tylko już wydanego rozporządzenia KE w grudniu 2023 roku, ale także przyszłych sektorowych ESRS oraz uproszczonych ESRS (każdy akt delegowany wydany na podstawie art.29b i art.29c dyrektywy ws. rachunkowości zmienionej przez CSRD), zwłaszcza, że uproszczone ESRS będą w dużej mierze dedykowane małym i średnim emitentom;
- potrzebę rozważenia przez ESMA kwestii transgranicznych m.in. w przypadku, gdy notowana MŚP skorzysta ze zwolnienia z raportowania ESG i przedstawi skonsolidowany raport ESG spółki-matki wyższego szczebla, która nie będzie emitentem w innym kraju UE i której sprawozdawczość może nie podlegać nadzorowi.
Zachęcamy do zapoznania się z pełnymi uwagami SEG, które znajdują się w pliku poniżej.
Data aktualizacji:
2024-03-21